خط مشی دسترسی - پلتفرم
صفحه آماده است.
آذرسا نرم‌افزار «آذرسا» به عنوان اولین نرم‌افزار جامع یکپارچه کتابخانه، مرکز اسناد و آرشیو دیجیتال در کشور، با نگرشی نوین در زمینه نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و اطلاع‌رسانی مبتنی بر استانداردهای بین‌المللی حوزه‌های کتابخانه و مراکز اسناد به‌ویژه UNIMARC،Z39.50 و OAI ارائه شده است. نرم‌افزار آذرسا به‌طور رسمی در سال 1391 به جامعه کتابداری و اطلاع‌رسانی عرضه گردید و با توجه به رویکردهای اطلاع‌رسانی و پژوهشی این نرم‌افزار در سطح کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی متعددی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تاکنون سیر تکامل و جامعیت آن با رویکردهای نوین این حوزه مورد توجه ویژه‌ای واقع شده است. «آذرسا» فرایندهای مختلف کتابخانه‌ای دیجیتال، الکترونیک و هوشمند را تحت پوشش قرار می‌دهد. از اینرو به عنوان یک راهکار جامع و یکپارچه در سطح کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌‍رسانی سازمان‌ها و نهادهای متوسط و بزرگ به صورت متمرکز، نیمه‌ متمرکز و نصب، راه‌اندازی و عملیاتی شده است. کنترل صحت اطلاعات فیلدها با استفاده از قوانین داده‌ای؛ ایجاد ارتباط بین رکوردهای مختلف(ارتباط بین مقالات یک مجله، با منبع صوتی آن)؛ ویرایش اطلاعات فیلدها با استفاده از ابزار جایگزینی؛ ذخیره‌سازی اطلاعات در قالب استاندار مارک ایران (UNIMARC)؛ پشتیبانی از زبان‌های بین‌المللی(UNICODE)؛ پویایی در طراحی فیلدهای اطلاعاتی، کاربرگه‌های ورود اطلاعات، فرمت‌های نمایش اطلاعات مبتنی بر استاندارد مارک ایران (UNIMARC)؛ نشانه‌گذاری رکوردها بر اساس استاندارد ISBD؛ ایجاد و مدیریت نوع ماده‌های مختلف از منابع شامل کتاب، مقاله، پایان نامه و طرح‌های پژوهشی؛ مدیریت متمرکز اطلاعات کتابشناختی منابع و مواد کتابخانه‌ای؛ ذخیره‌سازی انواع مستندها به خط و زبان‌های مختلف و بر اساس استاندارد مارک ایران در پایگاه مستند؛ ثبت و مدیریت کاردکس برای نگهداری و مدیریت پیایندها؛ مدیریت فرایند سفارش منابع تک نگاشت و پیایند؛ پشتیبانی از اصطلاحنامه‌های چند زبانه و مدیریت آنها؛ مدیریت روابط و ارجاعات در پایگاه مستندات و اصطلاحنامه؛ پشتیبانی از قالب‌ها و فرمت‌های استاندارد ISO2709، XML، UNIMARC، Dublin Core و MODS؛ فیش‌برداری در منابع متنی؛ تعریف قالب(های) خروجی در سه شکل نمایش(برچسبی، تگ و جدولی) و براساس خصوصیات هر یک از بانک‌ها به خط و زبان‌های مختلف؛ گروه‌بندی ساختاری یا موضوعی و امکان پیمایش و جستجو در قالب درختواره؛ پشتیبانی از پروتکل Z39.50 در مورد تبادل اطلاعات در سطح Client و Server؛ جستجو در پایگاه‌های ناهمگن با استفاده از پروتکل Z39.50؛ امکان ارائه اطلاعات به کنسرسیوم محتوای ملی از طریق پروتکل OAI؛ استخراج خودکار فراداده فنی و محتوای منابع دیجیتالی(Metadata Object)؛ استخراج خودکار محتوای منابع متنی شامل پاورقی، جدول، پی‌نوشت، فهرست مندرجات و متن؛ طراحی گردش کار کتابخانه‌ای و امکان مدیریت آن؛ طراحی گزارشات بصورت پویا با استفاده از Report Generator؛ سرویس‌های دو سویه مانند نظرسنجی، دریافت پیشنهاد و ارائه نقطه نظرات؛ آگاهی‌رسانی جاری و اطلاع‌رسانی گزینشی (SDI) با استفاده از سرویس‌های تازه‌ها، پست الکترونیک و RSS؛ مدیریت کاربران و اعمال امنیت براساس نقش و گروه‌های کاربری؛ زمانبندی عملیات گروهی در سیستم مانند تصحیح گروهی اطلاعات و بازسازی ایندکس؛ کتابخانه شخصی با امکان گروه‌بندی، یادداشت‌ و برچسب‌گذاری و جستجو؛ مدیریت و بازیابی ایندکس در پایگاه‌های یونی مارک؛ به‌روزرسانی ایندکس‌های جستجو به‌صورت برخط(Online indexing) در موتور جستجو؛ امکان تعیین فیلدهای جستجوپذیر کاربر مهمان و عضو؛ جستجوی فازی(Fuzzy search)؛ جستجوی مفهومی با استفاده از اصطلاحنامه؛ جستجوی یکپارچه در اطلاعات کتابشناختی، درون متنی و فهرست منابع دیجیتالی؛ جستجوی تمام متن به‌صورت کلی یا در محدوده مشخص از متن؛ جستجوی تمام متن با/بدون درنظر گرفتن کاراکترهای ویژه در زبان‌های مختلف مانند عربی، فرانسه و غیره؛ ارائه اطلاعات به موتورهای جستجو مانند Yahoo و Google و Google Scholar؛ افزایش ضریب دقت و سرعت بازیابی در جستجوهای ترکیبی؛ مشاهده تاریخچه جستجو و امکان پالایش، ترکیب و یا بازیابی جستجوهای قبلی؛ رتبه‌بندی(Ranking) نتایج جستجو براساس رتبه‌های ثابت و پویا؛ اعمال سطوح دسترسی کاربران در زمان جستجو؛ گالری‌های عکس، فیلم و صوت با امکان مدیریت آنها؛ تعیین میزان بزرگنمایی(Resolution) فایل‌های متنی جهت تورق مناسب محتوا؛ تعیین محدودیت نمایش صفحات فایل‌های متنی به ازای هر نوع منبع؛ تنظیم مشخصات و ویژگی‌های هر یک از منابع دیجیتالی مانند فرمت‌‌های قابل قبول، حداکثر سایز و غیره؛ افزودن گروهی منابع دیجیتال؛ مدیریت و نگهداری نسخه‌های متعدد یک ماده دیجیتالی؛ امکان تگ‌گذاری روی فایل‌های صوتی، ویدئویی و متنی (محدود نمودن سطح دسترسی کاربران به بخشی از منبع دیجیتالی)؛ نمایه‌گذاری روی فایل‌های صوتی، ویدئویی، تصویری و متنی و امکان جستجو براساس کلیدواژه‌های اختصاص داده شده؛ امکان ایجاد خودکار نسخه نمایشی از نسخه آرشیوی؛ امنیت و ارائه منابع دیجیتال براساس سطوح دسترسی کاربران در حد فیلدهای ورود اطلاعات؛ حفاظت از منابع دیجیتال با استفاده از مکانیزم‌های Watermark و Streaming؛ پشتیبانی از سیستم پرداخت حق عضویت در امانت به دو گونه اعتباری و مالی؛ امکان امانت‌دهی گروهی مدارک؛ ثبت اطلاعات اعضا شامل حقوقی و حقیقی و تعیین مشخصات هر یک؛ ثبت ساعت، دقیقه و ثانیه ارسال درخواست‌های امانت، رزرو و تمدید؛ تعریف نوع امانت شامل امانت عادی، دائم و کوتاه مدت (سالنی)؛ امکان ارائه پیام­های خودکار (پایان اعتبار عضویت، اتمام مدت امانت، بازگشت مدرک، دیرکرد و . . .) به پست الکترونیکی یا تلفن همراه عضو؛ هوشمندسازی کتابخانه‌ با استفاده از تکنولوژی RFID؛ فعالیت مستقل هر یک از مراکز در فرایندهای عضوگیری و امانت؛